Pionierzy rowerowego świata - lata 70te
Pierwsze 'rowery’ powstawały już w XVIII wieku. Początkowe rozwiązania takie jak napęd – biegowy, wciąż zresztą obecny w rowerkach dziecięcych, brak skrętnego koła przedniego oraz drewniana konstrukcja znacząco różniły się od konstrukcji dzisiejszych rowerów.
W dalszych dziejach jednośladów następowało wiele przełomowych odkryć i zastosowań, m.in. welocyped – rower ze znacząco większym kołem przednim od tylnego, ważący blisko 25 kilogramów!
Ogromny postęp przypada na wiek XIX, kiedy to w 1888 roku pojawia się pierwsza opona wypełniana powietrzem wynaleziona przez John’a Dunlop’a. Można powiedzieć, że Dunlop był kreatywnym ojcem – pionierska opona wykonana była z płótna, gumy i smoczka do karmienia niemowląt 🙂
Przez szereg kolejnych lat powstawały części rowerowe takie jak piasty, wolnobieg, torpedo – były udoskonalane
i coraz bardziej zbliżone wyglądem oraz działaniem do tych stosowanych obecnie.
Rowery w trakcie swojego rozwoju zyskiwały na bezpieczeństwie i komforcie użytkowania.
Coraz częściej pojawiały się bagażniki, profilowane kierownice. Miało to jeszcze jedno ważne znaczenie, ponieważ jednoślady stały się bardziej powszechnym, a przede wszystkim tańszym od samochodów środkiem transportu.
Tylko co się działo te 50 lat temu?
Początek lat 70 kojarzy się z dwoma rzeczami. Po pierwsze – z rozkwitającą muzyką disco i ludźmi ubranymi we wszystkie możliwe kolory świata,
po drugie – właśnie w tej dekadzie powstają jedne z największych marek rowerowych, które w perspektywie kolejnych lat swojej działalności będą budowały na stałe ugruntowaną pozycję w świecie kolarskim. O jakich markach mówimy?
W tym momencie są to giganci rynku, z ogromnym doświadczeniem i salonami dostępnymi praktycznie w każdym miejscu globu.
Stawkę otwiera nam legendarny już Cannondale. Zaczynamy od najstarszego gracza, który w tym roku świętował 50 lat funkcjonowania. Historia powstania marki jest pełna w dynamiczne zwroty akcji, bardziej nieprawdopodobne niż trafienie 6 w totka.
Mianowicie: Cannondale powstał jako firma zajmująca się produkowaniem elementów betonowych.
UWAGA! Skaczemy z kwiatka na kwiatek: kolejnym celem Cannon’a było stworzenie silnika spalinowego napędzanego amoniakiem dlatego by pozyskać środki, zarząd zdecydował się na sprzedaż produktów,
które byli w stanie produkować. Tak też Cannondale zaczął działać na rynku klimatyzatorów.
W następnym punkcie zahaczamy wreszcie o tematykę rowerową – inżynierowie projektują pierwszą przyczepkę rowerową Bugger, wyposażoną w skrętną sprężynę opatentowaną przez Cannondale’a. W asortymencie zaczynają pojawiać się bagażniki i torby dedykowane do przyczepek. Można powiedzieć, że robili to naprawdę dobrze, ponieważ po niecałych 6 miesiącach stali się największym na świecie producentem lekkich toreb rowerowych. Dla zobrazowania – niektórzy dla toreb kupowali je łącznie z przyczepą.
Podczas przeprawy po całych Stanach Zjednoczonych zebrali zamówienia od ponad 2500 dealerów w niecałe 2 lata!
Myśleliście, że kolejnym krokiem są rowery? Otóż nie…
Działali również na rynku artykułów kempingowych produkując plecaki
i namioty. Widząc ogromne zainteresowanie swoimi produktami rowerowymi,
po dołączeniu Tedd’a Patterson’a – firma opracowała własny proces spawania aluminiowych ram i szybko produkowała zaawansowane rowery.
W 1973 r. Cannondale miał swój oddział w Connecticut przy ulicy Pułaskiego 35
(org. 35 Pulaski Street, Stamford, Connecticut 06902)
Prekursorzy włókna węglowego
Po tak barwnej opowieści o Cannon’ie będzie ciężko o historie rodem z amerykańskich filmów. Zmieniamy kontynent i lądujemy w miejscu, gdzie większość producentów lokuje bądź korzysta z fabryk podwykonawców. Mowa oczywiście o Tajwanie.
Stąd właśnie wywodzi się marka GIANT, w tym momencie jeden z głównych graczy na rowerowej scenie.
Przed powieszeniem własnego szyldu firma była dostawcą m.in dla amerykańskiego Schwinn’a. By nie stracić swojej pozycji na tajwańskim rynku, w 1981 roku z taśmy produkcyjnej Giant’a zjeżdżały już ich własne konstrukcje.
Co ciekawe – jest to o tyle znaczący producent rowerów – dla firm takich jak Scott, Colnago, Trek, tajwańczyk montował kompletne rowery. Co jeszcze wyróżniało Giant’a na tle konkurencji?
Jest on matką ram wykonywanych z włókna węglowego, czyli karbonu.
W 1987 roku w ofercie można było znaleźć pierwszy rower karbonowy
dostępny dla masowego odbiorcy – Cadex 980C.
Będąc wiernym swojej historii, koła karbonowe produkowane przez Giant’a noszą nazwę modelową Cadex.
Na sam koniec zostawliśmy tzw. wisienkę na torcie – GIANT jako JEDYNY producent posiada w swojej ofercie 'markę siostrę’ dedykowaną wyłącznie dla kobiet – LIV. W jej ofercie znajdziemy rowery zaprojektowane od początku z myślą o kobiecej anatomii.
Reszta marek rowerowych pomniejsza rowery męskie i adaptuje poszczególne komponenty dla płci pięknej.
Specialized. Firma tworzona przez rowerzystów. Dla rowerzystów.
Producent z Ameryki Północnej działania na rynku rowerów rozpoczął w 1974 w Kalifornii.
Największy rozkwit marki nastąpił jednak 7 lat później, w roku 1981. Z montowni Specialized’a wyjechał wtedy pierwszy rower górski* produkowany seryjnie na dużą skalę. Pionierskim modelem z gamy producenta jest wciąż produkowany StumpJumper, oferowany wówczas
z 15 biegowym napędem.
Jest to coś nowego w kolarskim świecie, ponieważ dotychczas rozwijały się głównie rowery szosowe, z uwagi na większą dostępność dróg. Rowerzyści górscy początkowo nie zostali ciepło przyjęci na publicznych szlakach leśnych i górskich, dlatego Spec wziął na swoje barki finansowanie pierwszego spotkania Międzynarodowego Stowarzyszenia Kolarzy Górskich (ang. IMBA) i wspierał tworzenie nowych tras.
* pierwszy rower MTB został zbudowany przez Garrego Fishera w 1979 roku, nie był jednak produkowany na masową skalę
W tamtych czasach był to przełomowy ruch – żaden inny producent nie miał w swojej ofercie seryjnie produkowanego modelu MTB.
Konkurencja zacznie produkcję rowerów górskich w latach: TREK (1984), Klein (1989).
Dzięki temu Specialized przez kilka sezonów miał monopol na rynku szeroko dostępnych rowerów górskich, który bardzo dobrze wykorzystał.
By wyznaczać i nadzorować standardy swoich produktów, Spec zajmował się produkcją części rowerowych takich jak mostki, kierownice,
oraz własne ogumienie.
Wisconsin, czyli 'spotkajmy się w połowie drogi'
O marce, która powstała przy paru piwach
Do redagowania historii TREK’a nie można zasiąść mając mniej niż 4 godziny wolnego czasu. Sam producent z dumą opowiada o samych początkach swojej działalności, podkreślając kluczową obecność pasjonatów w rozwoju firmy.
Na samym początku chcę wyjaśnić, ponieważ na pewno odczujecie to w dalszej części wpisu, swój osobisty stosunek do marki – ciężko być obiektywnym pracując na co dzień
z Trekiem.
Myśląc o Ameryce w kontekście jedzenia – myślimy McDonald’s. Popularne amerykańskie filmy? Oczywiście, że Hollywood. Obraz policjanta w USA? Prawdopodobnie każdemu będzie kojarzył się z mundurowym jedzącym donuty w przydrożnej knajpce śniadaniowej.
Jeśli szukamy amerykańskiego wkładu w świat rowerowy, jest prawie pewne, że przed oczami widzimy logo TREK. I słusznie.
Co zadecydowało o tym, że producent z Waterloo szybko zyskał miano rowerowego lidera?
TREK EMANUJE DUMĄ ZE SWOJEJ HISTORII.
Marka została założona przez Richarda 'Dicka’ Burka i Bevila Hogga w 1976 roku.
Gdzie powstawały pierwsze rowery? Siedzibą TREKa była stodoła mieszcząca się przy jednym ze skrzyżowań w miasteczku Waterloo, w połowie drogi między domem Dicka i Bevila.
Pierwszy rok działalności, pięciu pracowników i 904 wyprodukowane ramy.
W tamtych czasach Trek stanowił dobrą konkurencję dla europejskich luksusowych marek, takich jak Colnago, Pinarello i w późniejszym okresie – Cervelo.
Amerykański producent po analizie rynku produkował rowery z średniej i wyższej półki, z roku na rok podnosząc swoje standardy jakości.
Znaczącym czasem okazał się rok 1984, kiedy powstał Trek Components Group –
– oddział zajmujący się produkcją samych części. Ten krok miał na celu zachowanie suwerenności produkcji w dobie ekspansji Tajwanu na rynku rowerowym (m. in. wyżej wspomiany Giant)
Własna produkcja komponentów pozwoliła na usamodzielnienie, by ograniczyć zewnętrznych dostawców części. W kolejnych latach Trek osiągał sukcesy takie jak pierwszy rower zbudowany na aluminiowej ramie (1985) dumnie nazwany Trekiem 2000.
W 1992 roku powstaje autorska technologia włókna węglowego OCLV.
Rok później następuje przejęcie Garego Fishera, a w 1995 wykupienie firmy Bontrager.
Do dziś filozofia marki jest wiernie kontynuowana, gwarantując tym rozwój i stabilną pozycje w świecie rowerowym wypracowaną swoim doświadczeniem.